زنانگی در غزل؛ تأملی در ویژگیها و شاخصههای غزل زنانۀ معاصر
نویسنده
چکیده مقاله:
حضور اندک شاعران زن در تاریخ شعر فارسی و موانع و مشکلات موجود در راه آنها برای نقشآفرینی در حوزههای ادبی، باعث شده است که جنبههای زندگی زنان در ادب فارسی، نمودها و نمونههای چندانی نداشته باشد. بخش مهمّی از این مسأله را باید زاییدۀ ساختار فکری، فرهنگی و اجتماعی حاکم بر جامعۀ ایران دانست که از دیرباز مجال چندانی برای حضور زنان در عرصۀ اجتماع و به تبع آن شعر و شاعری و نیز بیان عواطف و احساسات شخصی آنان نداده است. در روزگار پس از عصر مشروطه و همگام با تحولات رخ داده در دنیای معاصر به تدریج زمینهها و بسترهای لازم برای حضور هر چه بیشتر زنان در عرصۀ جامعه و به تبع آن ادبیات فراهم شد؛ بهطوریکه زنان در دهههای اخیر حضور چشمگیری در انتشار اشعار خود داشتهاند. در این پژوهش با روش تحلیلی – انتقادی، ضمن ارائۀ چشماندازی از شکلگیری و تکامل غزل زنانه، سعی شده است با بررسی مجموعهاشعار غزلسرایان زن معاصر، ویژگیها و شاخصههای اصلی غزل آنان در محورهای زبانی، تصویری، عاطفی، عشقورزی و... تحلیل و بررسی شود. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که گرچه برخی از شاعران زن معاصر، هنوز هم آنچنان که باید و شاید، نتوانستهاند خود را از سیطرۀ سنتها و حاکمیت تفکر مردسالار جدا کنند؛ امّا بسیاری از شاعران نسل جدید در دهههای اخیر توانستهاند با گذر از موانع و تابوهای روزگاران گذشته، لایههای پنهان ذهن و ضمیر خود را به نمایش بگذارند و در زمینههای زبانی، تصویری، محتوایی و... به هویتی قابل اعتنا دست یابند. آنان حتّی در حوزۀ بیان افکار و عواطف عاشقانه، که خطرخیزترین نقطۀ شعری آنان بوده است، به صراحت و جسارتی قابل توجه رسیدهاند که بهخوبی ساحتهای عشقورزی زنانه را به نمایش میگذارد.
منابع مشابه
تأملی در غزل رؤیاهای مولانا
Mowlānā’s poetry is significantly different from Persian poetic traditions and the works of other poets. His works convey complex and wonderful meanings specially when they address the experience of disappearance and unawareness. This experience, together with the experience of a revelational context in the opening of speeches in Mowlānā’s Diwān, makes some of his dramatizations extremely wonde...
متن کاملبررسی زنانگی در غزل معاصر زنان (مطالعۀ موردی: نجمه زارع، کبری موسوی، پانتهآ صفایی)
نوع نگاه هر شاعر نسبت به جهان پیرامون خویش و شیوۀ برقراری ارتباط با آن، همچنین احساسات و عواطف درونی خود و بهکارگیری زبانی درخور این نوع نگاه و عواطف، خط سیر شعری او را نمایان میکند. این تحقیق کوشیده است تا اشعار پانتهآ صفایی، کبری موسوی و نجمه زارع را به لحاظ اندیشه و زبان زنانه بررسی کند. به این منظور نخست ویژگیهای عاطفی زنانه در زبان شعری آنان مورد مطالعه قرار گرفته است. در شعر هر سه شاع...
متن کاملتأملی در ساختار معنایی غزل حافظ
یکی از ویژگیهای سبکی غزل حافظ پوشیده بودن پیوند معنایی ابیات، به عنوان واحدهای معنایی سازندة ساختار معنایی غزل، با یکدیگر است که موجب میشود ساختار معنایی در یک غزل او در ظاهر و در نگاه های نخستین گسسته احساس شود تا جایی که بعضی پژوهندگان این گسستی و شکاف میان مضامین ابیات در یک غزل را ویژگی خاص غزل حافظ میدانند و چنین میپندارند که هر بیت یا هر چند بیت در یک غزل از حافظ استقلال معنایی دارد و...
متن کاملتحلیل نقش جنسیت در غزل معاصر فلسطین
برخی از مضامین شعر معاصر فلسطین همواره مورد توجه و اقبال شاعران این سرزمین قرار داشته است که از این میان میتوان به جلوههای گوناگون شعر عاطفی بهویژه غزل و شعر عاشقانه اشاره کرد. غزل از مهمترین موضوعات شعر معاصر فلسطین به شمار میرود که شعرای مرد و زن این دیار بسیار در این عرصه هنرنمایی کردهاند. اما اختلاف چشمگیری میان غزل زنان و مردان فلسطینی وجود دارد که این امر از وجود تفاوتهای جسمی و رو...
متن کاملکارکرد دیگرگون قافیه در غزل معاصر
کارکرد دیگرگون قافیه در غزل معاصر* دکتر غلامرضا کافی1 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شیراز چکیده قرن حاضر، عصر بدعتکاری خوانده شده است و به همین سبب، تحوّلات ادبی نیز در این دوره فراوان بوده و ادبیات فارسی گستردهترین تحول ساختاری خود را در این قرن تجربه کرده است. بنیان این نوشته نیز برگونهای تحول ساختاری در غزل معاصر به همراه نشان دادن طرفهکاریها در قافیۀ آن استوار است....
متن کاملتأملی در ساختار معنایی غزل حافظ
یکی از ویژگی های سبکی غزل حافظ پوشیده بودن پیوند معنایی ابیات، به عنوان واحدهای معنایی سازنده ساختار معنایی غزل، با یکدیگر است که موجب می شود ساختار معنایی در یک غزل او در ظاهر و در نگاه های نخستین گسسته احساس شود تا جایی که بعضی پژوهندگان این گسستی و شکاف میان مضامین ابیات در یک غزل را ویژگی خاص غزل حافظ می دانند و چنین می پندارند که هر بیت یا هر چند بیت در یک غزل از حافظ استقلال معنایی دارد و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 10 شماره 1
صفحات 175- 210
تاریخ انتشار 2020-07-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023